Köp- och leveransvillkor

Ridersport in Sweden AB är en av Sveriges snabbast växande häst- och ridsportföretag i Sverige. Det som gör Ridersport till ett unikt koncept är blandningen mellan egenimporterade kvalitetsprodukter som är mycket prisvärda samt produkter från välkända varumärken i många prisklasser.

Priser

Priserna på Ridersport är inklusive 25% moms för privatkunder.
Alla beställningar över 499 kr levereras fraktfritt, på beställningar under 499 kr kostar frakten 49 kr.

För leverans till Europa tillkommer alltid en frakt på SEK 199 kr.

 

Betalningsalternativ

Ridersport använder sig av Svea Finans som betalningsmetod.

 

Annulering

Ridersport förbehåller sig rätten att annullera en beställning oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, prissättning, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du naturligvis rätt att häva ditt köp med hänvisning till detta. 

 

Leveransvillkor

Du kan välja att hämta dina varor i Ridersportbutiken i Östra Karup/Båstad eller så väljer du leverans via DB Schenker. Hämtar du dina varor butiken är det frakten givetvis gratis, annars är fraktavgiften 49 kr för order under 499 kr. På ordersummor över 499 kr står Ridersport för frakten.

För leverans till Danmark och Finland tillkommer alltid en frakt på SEK 199 kr.

Hämta ut din beställning i vår butik

Om du vill hämta dina varor i Ridersportbutiken kan du välja Hämta i butik som leveranssätt i kassan. Då hämtar du själv dina produkter i vår butik när det passar dig. Observera att vi skickar ett e-postmeddelande eller ett SMS till dig så fort produkterna är framtagna och redo att hämtas, så att du inte åker ut i onödan. Vår butik har öppet vardagar mellan kl. 10.00 och 18.00 samt lördagar mellan kl. 10.00 och 14.00.

En karta som hjälper dig att hitta vår butik finner du genom att klicka på denna text

Leverans med DB schenker

Vi levererar alla produkter och tillbehör inom Sverige i samarbete med DB Schenker. Notera att vi, förutom till Gotland, inte kan leverera till adresser som kräver båttransport inom Sverige.

Om varan du beställt finns i lager skickar vi den inom 1-7 arbetsdagar. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Om paketet trots detta går i retur till oss medför detta extra fraktkostnader som du som kund måste betala. Ej uthämtat paket debiteras 250 kr extra.

Fraktkostnad

Vi bjuder på frakten när du beställer varor för mer än 499 kr. Beställningar som understiger 499 kr kostar 49 kr i frakt. För leveranser till Danmark, Finland och Estland debiteras 199 kr i frakt. För närvarande kan vi inte leverera till Norge pga. höga tullkostnader.

Leveranstid

Leveranstiden är normalt ca 1–7 arbetsdagar till dig som kund, beroende på om produkten finns på vårt centrallager eller om den beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Vi gör allt vi kan för att hålla den uppskattade leveranstiden för att du ska få hem dina produkter så snabbt som möjligt. Ibland kan det dock ta lite längre tid än beräknat om vi till exempel får vänta på leverans från leverantören. Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna. Ange samma namn vid beställningen som står på legitimationen, annars kan det bli problem när du ska hämta ut ditt paket.

Leveransbekräftelse

Din leverans aviseras via sms till din mobiltelefon, var därför noggrann så att du uppger rätt mobilnummer när du beställer. Det skickas 3 SMS, dels första aviseringen och hämtar du inte ut ditt paket inom 4 dagar så får du den första påminnelsen, varav den andra påminnelsen kommer efter 8 dagar. Ditt paket ligger kvar på ditt ombud i max 14 dagar. 

Transportskador

Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till vår kundtjänst via e-post info@ridersport.se med bild på skadan samt ordernummer. Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant. För företag gäller att anmälan om transportskador ska ha inkommit inom sju dagar.

För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.

 

Ångerrätt & Returer

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen - Vi förlänger din ångerrätt till 90 dagar! Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 90 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera/prova varan. Var därför noggranna när ni provar produkterna i stallmiljö så de inte blir smutsiga eller skadade. Varan får dock inte bli smutsiga, om du tex. vill prova ett täcke, lägg ett lakan emellan. Tänk på att du endast kan ångra köp av plomberade förbruksvaror, som till exempel DVD-filmer, leksaker etc., om plomberingen är obruten. Tillskott och godis till häst kan inte returneras på grund av säkerhetsskäl och dopingrisk. 

Läs mer här: Konsumentverket om ångerrätt.

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 14 dagar. Tänk på att ibland tar frakten tillbaka till oss längre tid än vad man tror. Vi hanterar er retur först när den kommit till oss. Glöm ej att bifoga och fyll i den medföljande retursedeln i returpaketet. Ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Varan och dess originalförpackning måste returneras i ett väl skyddande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.

Retur vid ångerrätt

Vid retur dras 79 kr för returfrakt av när vi återbetalar din retur. För att vi ska kunna återbetala pengarna till dig måste du fylla i och bifoga den medföljande retursedeln. Klistra sedan på den förbetalda returetiketten som finns med i ditt paket (OBS! ej på produktens originalförpackning). Ångrar du dig efter 30 dagar väljer du själv fraktalternativ och du står för den fraktkostnaden. I samband med återbetalning debiteras 79kr i returavgift. Om du väljer att skicka tillbaka din order efter 90 dagar så får du en kod (som du kan använda på vår hemsida) på orderns belopp istället för en återbetalning. Returrätten gäller ej fodertillskott eller hästgodis. 

För returer från Finland och Danmark får kund själv stå för kostnaden/frakten att returnera produkten. Vi debiterar då ingen returavgift på SEK 79 kr utan om produkten är i felfritt skick återbetalas hela beloppet via Svea.

Retur vid byte

Ridersport byter gärna din produkt inom 90 dagar.

Vid byte lägger du själv en ny order på vår hemsida. Din ursprungliga order krediteras så fort vi mottagit din retur. Vid retur dras 79 kr av för returfrakt när vi tar emot din retur. Ångrar du dig efter 30 dagar väljer du själv fraktalternativ och du står för den fraktkostnaden. I samband med återbetalning debiteras 79kr i returavgift. Vill du byta en vara till en annan så betalar vi frakten från oss till dig. Returrätten gäller ej fodertillskott.

Skydda varan vid retur

Varan och dess originalförpackning måste returneras i ett väl skyddande emballage. Om varan istället returneras i endast originalförpackningen debiteras 499 kr för skadad och fördärvad originalförpackning. Orsaken till denna kostnad är att butiken inte kan sälja varan utan originalförpackning. Paketera därför varan väl i en skyddande ytterförpackning. Det är du som kund som har ansvar för att varan når oss i oskadat skick, tyvärr kommer vi inte kunna kreditera eller byta varor som är skadade.

Garanti och reklamationsrätt

Vi säljer alla produkter med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, dvs. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen bland annat ha rätt att kräva fri reparation, omleverans av en ny felfri vara eller att häva köpet och få pengar tillbaka. Läs mer här: Konsumentverket om reklamationer.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten. Du kan enbart reklamera en produkt som är behäftad med produktionsfel vid leveranstillfället. Reklamationen ska göras inom skälig tid efter upptäckt. Dock senast inom 2 månader efter att du upptäckt något fel.

Vill du reklamera en produkt ska du fotografera och beskriva felet samt bifoga en kopia på kvittot och skicka per mail till info@ridersport.se. Vi behandlar ärendet och återkommer till dig via mail med besked. För att kunna godkänna reklamationen är förutsättningen att felet på produkten beror på fabrikations/tillverkningsfel. Produkter med fel som rimligtvis kan ha uppstått under slitage ersätts ej. Returer pga avvikelser i kulör mot vad som visats på dataskärmen medges ej.

Om vi godkänner reklamationen återsänder ni varan med en Schenkers returetikett (som ni får av oss) på vår uppmaning. I första hand åtgärdas felet och i andra hand byts varan ut. Om reklamationen inte godkänns efter kontroll skickas produkten åter till dig och du får lösa ut den mot postförskott (149 kr för returfrakt och postförskottsavgift). 

Vid godkänd reklamation står vi för alla fraktkostnader. Dina ev. fraktkostnader återbetalas då inom 30 dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendation.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.

 

Handla via företag

Vi erbjuder köp via företag genom Svea Finans. Du kan med ett enkelt knapptryck välja att betala som företag i kassan.

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen