Ridersport in Sweden AB är en av Sveriges snabbast växande häst- och ridsportföretag i Sverige. Det som gör Ridersport till ett unikt koncept är blandningen mellan egenimporterade kvalitetsprodukter som är mycket prisvärda samt produkter från välkända varumärken i många prisklasser.
Tel: 0431-302040
E-post: info@ridersport.se
Adress: Tomtaholmsvägen 1, 269 41 Östra Karup
Ridersport in Sweden AB
556953-6955
Priserna på Ridersport är inklusive 25% moms för privatkunder.
Alla beställningar över 499 kr levereras fraktfritt, på beställningar under 499 kr kostar frakten 49 kr.
För leverans till Europa tillkommer alltid en frakt på SEK 199 kr.
Ridersport använder sig av Svea Ekonomi som betalningsmetod. Hos oss kan du betala med swish, kort, faktura eller via delbetalning.
Du hittar Sveas allmänna villkor här.
Orderbekräftelse
När du lagt din order skickas en orderbekfräftelse till den mailadress du använde vid genomförande av ditt köp.
Villkor för faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Ridersport överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Villkor för delbetalning
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%
Villkor för kort
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa & MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
Om du som kund insett eller borde ha insett att det förekom ett pris-, tryck- eller skriftfel då du köpt din vara, förbehåller vi oss rätten att annullera din beställning eller ändra pris och annat avtalsinnehåll efter det att du fått din orderbekräftelse.
Vid eventuell felinformation har du naturligvis rätt att häva ditt köp med hänvisning till detta.
Du kan välja att hämta dina varor i Ridersportbutiken i Östra Karup/Båstad eller så väljer du leverans via DB Schenker. Då kan du välja mellan standarsleverans till postombud eller hemleverans. Hämtar du dina varor butiken är det frakten givetvis gratis, annars är fraktavgiften 49 kr för order under 499 kr. På ordersummor över 499 kr står Ridersport för frakten.
För leverans till Danmark och Finland tillkommer alltid en frakt på SEK 199 kr.
Hämta ut din beställning i vår butik
Om du vill hämta dina varor i Ridersportbutiken kan du välja Hämta i butik som leveranssätt i kassan. Då hämtar du själv dina produkter i vår butik när det passar dig. Observera att vi skickar ett e-postmeddelande eller ett SMS till dig så fort produkterna är framtagna och redo att hämtas, så att du inte åker ut i onödan. Vår butik har öppet vardagar mellan kl. 10.00 och 18.00 samt lördagar mellan kl. 10.00 och 14.00.
En karta som hjälper dig att hitta vår butik finner du genom att klicka på denna text.
Leverans med DB Schenker
Vi levererar alla produkter och tillbehör inom Sverige i samarbete med DB Schenker. Notera att vi, förutom till Gotland, inte kan leverera till adresser som kräver båttransport inom Sverige.
Du kan välja om du vill att ditt paket ska levereras som standarsleverans till postombud eller som hemleverans.
Om du inte hämtar ut ditt paket från ditt ombud och paketet går i retur till oss medför detta extra fraktkostnader som du som kund måste betala. Ej uthämtat paket debiteras 250 kr extra
Fraktkostnad
Vi bjuder på frakten när du beställer varor för mer än 499 kr. Beställningar som understiger 499 kr kostar 49 kr i frakt. För leveranser till Danmark och Finland debiteras 199 kr i frakt. För närvarande kan vi inte leverera till Norge pga. höga tullkostnader.
Leveranstid
Om varan du beställt finns i lager skickar vi den normalt inom 1-7 arbetsdagar. Vi reserverar oss rätten att neka din lagda order (innan avtal ang. din order ingåtts med dig) om din beställda vara är slutsåld.
Vi gör allt vi kan för att hålla den uppskattade leveranstiden för att du ska få hem dina produkter så snabbt som möjligt. Ibland kan det dock ta lite längre tid än beräknat om vi till exempel får vänta på leverans från leverantören.
Vid leveransförsening meddelas du som kund. Du som kund kan vid leveransförsening ha rätt att häva ditt köp.
Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna. Ange samma namn vid beställningen som står på legitimationen, annars kan det bli problem när du ska hämta ut ditt paket.
Leveransbekräftelse
Din leverans aviseras via sms till din mobiltelefon, var därför noggrann så att du uppger rätt mobilnummer när du beställer. Det skickas 3 SMS, dels första aviseringen och hämtar du inte ut ditt paket inom 4 dagar så får du den första påminnelsen, varav den andra påminnelsen kommer efter 8 dagar. Ditt paket ligger kvar på ditt ombud i max 14 dagar.
Kontrollera leveransen
Saknas en vara eller har du fått fel färg eller storlek? Hör av dig till oss så snart som möjligt efter det att du tagit emot ditt paket så hjälper vi till med att åtgärda det.
Skicka ett mail till info@ridersport.se, beskriv problemet och inkludera bild på emballage och produkt.
Transportskador
Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till vår kundtjänst via e-post info@ridersport.se med bild på skadan samt ordernummer. För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas.
Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Vi rekommenderar därför att du undersöker varan när du får den.
Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag. Du som kund kan även ha rätt till ersättning för att avhjälpa felet eller skadestånd.
För företag gäller att anmälan om transportskador ska ha inkommit inom sju dagar.
Du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du tog emot varan. Ångerätten uttövas genom att du som kund meddelar oss om att du vill uttöva din ångerrät.
Du är därefter skyldig att returnera varan inom 14 dagar från det att du lämnat ditt ångermeddelande.
Under din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Har du hanterat produkten på ett sätt som gjort att den minskat i värde har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag.
Ångra ditt köp
Du ångrar ditt köp genom att skicka ett ångermeddelande till oss. Därefter skickar du tillbaka varan.
Skicka ditt ångermeddelande till oss via följande kontaktinformation
För smidig hantering av ditt ångermeddelande föredrar vi att du hör av dig via e-post.
E-post: info@ridersport.se
Telefon: 0431-302040
Adress: Tomtaholmsvägen 1, 269 41 Östra Karup
Skicka tillbaka varan
För att skicka tillbaka varan till oss, använd den förbetalda retursedeln eller använd Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt. Blanketten hittar här. Vår returadress är Ridersport in Sweden AB, Tomtaholmsvägen 1, 269 41 Östra Karup.
Returfrakt
Vid utövad ångerrätt står du som kund för returfrakten. .
Använder du den förbetalda retursedeln när du skickar tillbaka ditt paket till oss, kommer kostanden för returfrakten dras av summan som återbetalas till dig.
Om du väljer att lämna tillbaka produkten i någon av våra butiker tillkommer inga kostnader. Vi rekommenderar att du tar med dig kvitto alternativ din följesedel för att underlätta hanteringen av returen.
Återbetalning
Vi friskriver oss från att återbetalning ska ske inom 14 dagar från det att vi fått ditt ångermeddelande.
Återbetalning vid utövad ångerrätt sker först när varan kommit åter till oss eller när vi vi fått bevis på att varan returnerats (t.ex inlämningskvitto från transportör), det som sker först av dessa alternativ.
Återbetalning sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen, om inte annat överenskommits med dig som kund.
Undantag
Tänk på att ångerrätten inte gäller foder, tillskott och godis om förpackningen har brutits. Detta på på grund av hälso- och hygienskäl.
Efter 14 dagar går den lagstadgade ångerrätten ut, men vi förlänger det till 90 dagar! Det innebär att du har möjlighet att returnera köpet inom 90 dagar. Fristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan.
Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera/prova varan i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Har du däremot hanterat produkten på ett sätt som gjort att den minskat i värde har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag.
Undantag
Tänk på att returrätten inte gäller foder, tillskott och godis om förpackningen brutits! Detta på på grund av hälso- och hygienskäl.
Returfrakt
Ångrar du dig och vill returnera din vara väljer du själv fraktalternativ och du står för fraktkostnaden.
Använder du den förbetalda retursedeln när du skickar tillbaka ditt paket till oss, kommer kostanden för returfrakten dras av summan som återbetalas till dig.
För returer från Finland och Danmark står du som kund själv för fraktkostnaden att returnera produkten. Om produkten är i felfritt skick återbetalas hela beloppet via Svea.
Retur vid byte
Ridersport byter gärna din produkt inom 90 dagar.
Vid byte lägger du själv en ny order på vår hemsida. Din ursprungliga order krediteras så fort vi mottagit din retur. Vid retur dras 79 kr av för returfrakt när vi tar emot din retur. Ångrar du dig efter 30 dagar väljer du själv fraktalternativ och du står för den fraktkostnaden. I samband med återbetalning debiteras 79kr i returavgift. Vill du byta en vara till en annan så betalar vi frakten från oss till dig. Returrätten gäller ej fodertillskott.
Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera den felaktiga produkten i enlighet med tvingande konsumentskyddslagstiftning som gäller i det land där du har din hemvist. Du som bor i Sverige har rätt att reklamera i tre år och två månader från den dag du mottog produkten. Du som kund kan reklamera vid fel i vara samt vid leveransförseningar.
Såhär reklamerar du
För att göra din reklamation rekommenderar vi att du använder skadeanmälan som finns på baksidan av följesedeln som kommer i ditt paket. Du kan också alltid kontakta oss på mail (info@ridersport.se), telefon (0431-302040) eller post (Tomtaholmsvägen 1, 269 41 Östra Karup).
Vill du reklamera en produkt ska du fotografera och beskriva felet samt bifoga ett bevis på att produkten är köpt hos oss, när och till vilket pris. Detta gör enklast via kvitto.
Krav för en godkänd reklamation
För att kunna godkänna reklamationen är förutsättningen att felet på produkten beror på ursprungliga fel, som fabrikationsfel eller tillverkningsfel.
Om varan inte överensstämmer med vad som avtalats (t.ex färg och storlek) har du som kund också rätt till reklamation.
Vi ersätter inte produkter med slitageskador, såvida dessa inte beror på ett ursprungligt fel. Har slitaget orsakats av något ursprungligt fel har du som kund också rätt till reklamation.
Reklamera inom skälig tid
Du som kund ska reklamera inom skälig tid efter det att du upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel. Om du vill reklamera rekommenderar vi dig att du kontaktar oss så snart som möjligt efter att du har upptäckt felet.
Att reklamera inom två månader från att du upptäckte felet anses alltid vara inom skälig tid. Reklamationer som görs efter 2 månader kan beroende på omständigheterna fortfarande anses ha gjorts i rätt tid.
Du som bor i Sverige har rätt att reklamera i tre år och två månader från den dag du mottog produkten.
Retur vid reklamation
Om vi godkänner reklamationen återsänder ni varan med en Schenkers returetikett (som ni får av oss) på vår uppmaning. I första hand åtgärdas felet och i andra hand byts varan ut. Du som kund kan även ha rätt till prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet och kan även ha rätt att kräva skadestånd vid fel i vara.
Vid godkänd reklamation står vi för alla fraktkostnader. Dina ev. fraktkostnader återbetalas då inom 30 dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendation.
Om varan skickats tillbaka till oss men reklamationen inte godkänns efter kontroll skickas produkten åter till dig och du får lösa ut den mot postförskott (149 kr för returfrakt och postförskottsavgift).
Företag
Observera att det för företag gäller andra regler för reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.
Personer som ännu inte fyllt 18 år måste ha förälders medgivande för att handla på Ridersport. Du som förälder ansvarar själv för att ditt barn inte handlar utan ditt medgivande.
Ridersport förbehåller sig rätten att häva köp som misstänks vara gjort av personer under 18 år då förälder ej godkänt köp.
Vi erbjuder köp via företag genom Svea Finans. Du kan med ett enkelt knapptryck välja att betala som företag i kassan.
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
Kreditprövning
Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor
Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse
Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR
Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig påhttps://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås påprivacy@svea.com.
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
Du är välkommen att kontakta vår kundtjänst om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du når oss enklast via mail (info@ridersport.se). Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Vid eventuell tvist följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. I Sverige kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN genom deras hemsida eller genom att skicka ett brev till: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.
Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning EU ODR som du når här.
Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid varje behörig domstol i ditt hemland.
Produkten har blivit tillagd i varukorgen